на печать

Законодательный вестник за май 2015

09.06.2015

 

 

Зберегти

Законодавчий вісник


ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

ДФСУ наказом від 30.04.2015 р. №325 затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо врахування прибутку.
ДФСУ наказом від 30.04.2015 р. №325 затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо врахування прибутку, звільненого від оподаткування відповідно до вимог п. 154.8, п. 154.9 ст. 154 ПКУ.
Так, до 1 січня 2015 п. 154.8 та п. 154.9 ПКУ передбачали розрахунок і облік прибутку, що звільняється від оподаткування, в межах фактичних витрат, що не перевищують загальну річну суму, визначених інвестиційними програмами. Ведення окремого обліку доходу (прибутку) і витрат, пов'язаних з отриманням такого доходу (прибутку), з метою застосування зазначених пунктів, не було передбачено.
Сума прибутку, що звільняється від оподаткування відповідно до п.154.8 та п.154.9 ПКУ, відображається в додатку ПЗ до декларації з прибутку за 2014 рік. У рядку 09 таблиці 1 додатка ПЗ до декларації платники, які користуються такими пільгами, вказують суму доходу, звільненого від оподаткування, у рядках А1, А2, А3 цієї таблиці проставляється прочерк.
Нагадаємо, що п. 154.8 та п. 154.9 вилучені з Кодексу з 1 січня 2015 року.

КМУ затвердив перелік держав, в яких ставки податку на прибуток на 5 і більше процентних пунктів нижче, ніж в Україні.
КМУ затвердив перелік держав (територій), в яких ставки податку на прибуток (корпоративного податку) на 5 і більше процентних пунктів нижче, ніж в Україні.
Відповідне розпорядження Уряду №449-р діє з 14.05.2015 р.
Нагадаємо, що операції з нерезидентами, зареєстрованими в одному з таких держав (територій), відносяться до категорії контрольованих.

 

ПДВ

ДФСУ відповіла на питання, що вказується в графах 2 і 3 таблиці 1 додатка Д1 до декларації з ПДВ у разі повернення товарів особою, яка на дату їх придбання не було платником ПДВ.
Податківці відзначили, що постачальник - платник ПДВ, при поверненні йому товарів/послуг особою, яка на дату їх придбання не було платником ПДВ, має право зменшити раніше сформовані податкові зобов'язання з ПДВ за умови повернення йому у власність раніше поставлених товарів і надання одержувачу - неплатнику ПДВ повної грошової компенсації їх вартості.
У разі здійснення коригування сум податкових зобов'язань при поверненні товарів неплатником ПДВ таке коригування відображається в рядку 8.1 або 8.2 розділу 1 декларації з ПДВ та в додатку 1 «Розрахунок коригування сум податку на Доданий ВАРТІСТЬ (Д1)».
При заповненні додатка Д1 в даному випадку слід заповнювати всі колонки таблиці 1 розділу I з урахуванням особливостей заповнення реквізитів податкової накладної та розрахунку коригування.
Зокрема, оскільки у разі здійснення операції з постачання товарів/послуг неплатнику ПДВ в полі «Особа (платник податку) - покупець» податкової накладної та розрахунку коригування до неї (у разі повернення товарів) вказується вираз «Не платник», то і в графі 2 таблиці 1 додатка Д1 також слід проставити «Не платник». При цьому в графі 3 такої таблиці вказується умовний ІПН «100000000000».
 
ДФСУ відповіла на питання про особливості складання податкових накладних за щоденними підсумками операцій.
Операції з поставки товарів (у тому числі підакцизних та імпортованих) в податковій накладній, складеній за щоденними підсумками операцій у разі поставки за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником ПДВ), відображаються таким чином:
- Окремим рядком показники з постачання підакцизних та імпортованих товарів за кодами УКТ ЗЕД;
- Окремим рядком показники щодо загальної суми вартості поставлених товарів, за вирахуванням обсягів поставки підакцизних та імпортованих товарів, при цьому в графі 3 «Номенклатура товарів/послуг продавця» податкової накладної зазначається «Товари/послуги в асортименті»;
- Графи 5.1, 5.2, 6 і 7 не заповнюються.
У податковій накладній, яка складається за щоденними підсумками операцій у разі постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником ПДВ), обсяг операцій за касовими чеками, роздрукованим протягом дня, та суми ПДВ, визначені за такими операціями, вказуються загальною сумою. Ця сума повинна відповідати виручці і сумі ПДВ, яка відображена в Z-звіті.
Отже, у графах 8, 9 і 10 відображається загальний обсяг поставки (база оподаткування) товарів/послуг залежно від ставки оподаткування.
У графі 13 указується загальна сума коштів, що підлягає сплаті.
При заповненні рядка «Вид цивільно-правового договору» податкової накладної за щоденними підсумками операцій:
- У полі «вид договору» вказується вид договору, на підставі якого платник ПДВ здійснює операції з постачання, наприклад: «Договір купівлі-продажу», «Договір Виконання робіт», «Договір Надання послуг» та ін.;
- Поля «від» і «№» цивільно-правового договору не заповнюються;
- У полі «Форма проведення розрахунків» вказується готівку, оплата з поточного рахунку, чек і т. п.

ДВСУ надала роз’яснення, щодо вказування причини у графі 2 розрахунку коригувань до ПН для виправлення ІПН покупця.
ДФСУ відповіла на питання, яка причина вказується у графі 2 розрахунку коригування до податкової накладної, який складається для виправлення помилки в індивідуальному податковому номері покупця.
Так, у графі 2 розрахунку коригування, який складається для виправлення помилки в індивідуальному податковому номері покупця, допущеної у податковій накладній, вказується причина коригування «Виправлення помилки в індивідуальному Податковий номері покупця».

 

ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ

ДФСУ відповіла на запитання, яку кількість працівників слід вказувати в податковому розрахунку за ф. №1ДФ якщо протягом звітного періоду кількість працівників змінювалося.
ДФСУ відповіла на запитання, яку кількість працівників слід вказувати в графі «Працювало за трудовими договорами» податкового розрахунку за ф. №1ДФ, якщо протягом звітного періоду кількість працівників змінювалося у зв'язку з прийомом і звільненням з місця роботи.
Податківці нагадали, що навпроти напису «Працювало за трудовими договорами» в реквізитах податкового розрахунку за ф. №1ДФ проставляється кількість працівників, які працюють за трудовими договорами. При цьому, якщо протягом звітного періоду кількість працівників змінювалося у зв'язку з прийомом і звільненням, то в графі «Працювало за трудовими договорами» слід вказувати максимальну кількість працівників, які фактично працювали за трудовими договорами протягом звітного кварталу. Так, наприклад, якщо станом на 01.04.2015 р за трудовими договорами працювало 30 осіб, а протягом звітного кварталу один звільнився і два були прийняті на роботу, то фактично протягом звітного кварталу працювало 32 людини.

Президент підписав Закон від 09.04.2015 р. №321-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо кредитних зобов'язань».
Як наголошується на сайті Глави держави, документ розроблено на виконання вимог Закону України «Про мораторій на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті». Закон регулює ряд проблемних питань, пов'язаних з погашенням заборгованості, вираженої в іноземній валюті, та надає платникам податків певні податкові преференції.
Зокрема, законодавчим актом встановлено, що кредитор-банк має право списати за рахунок створених страхових резервів суму збитків, що виникли в результаті анулювання (прощення) згідно із Законом України «Про реструктуризацію кредитних зобов'язань з іноземної валюти в гривню» фізичним особам - позичальникам частини боргу.

 

ПРАЦЯ ТА ЗАРОБІТНА ПЛАТА

Мінсоцполітики нагадало щодо надання щорічних відпусток на виплату компенсацій за невикористані щорічні відпустки. 
Мінсоцполітики нагадало, що у разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі невикористані дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам з дітьми.
Зазначена відпустка може надаватися в будь-який час протягом календарного року, незалежно від відпрацьованого часу.
Фахівці відомства наголосили: якщо працівник звільнився з попереднього місця роботи в поточному (2014) році і не скористався цього року своїм правом на соціальну відпустку, йому повинна бути виплачена грошова компенсація.
Влаштувавшись на інше місце роботи, працівник повинен пред'явити довідку з попереднього місця роботи про те, що він або використовував таку відпустку за 2014 рік, або отримав за нього грошову компенсацію.
На новому місці роботи працівник не матиме права на отримання додаткової відпустки працівникам з дітьми, оскільки ця відпустка надається один раз протягом відповідного календарного року.
Лист від 31.07.2014р. №292/13/133-14.

Скасовано обов’язковість відпрацювання випускниками ВУЗ-ів та відшкодування ними вартості навчання.
Міносвіти в листі від 28.04.2015р. №1/9-216 нагадало, що 15 квітня скасована норма щодо обов'язковості відпрацювання випускниками вищих навчальних закладів та відшкодування ними вартості навчання (крім осіб, які навчаються за спеціальностями медичного профілю).
Так, скасовано будь примусовість у працевлаштуванні і тепер випускник може вільно обирати місце роботи. Скасовано також обов'язкове підписання тристоронніх угод, видача випускникам направлень на роботу та довідок про самостійне працевлаштування.
При цьому, як і раніше, будуть продовжувати працювати структурні підрозділи вузів, які співпрацюватимуть з Держслужбою зайнятості, а також з підприємствами, установами та організаціями різних форм власності - потенційними роботодавцями для випускників вищих навчальних закладів.

Додаткова відпустка працівникам за особливий характер праці, зокрема праця на персональних комп’ютерах.
Верховна Рада прийняла Закон 433 від 14.05.2015р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань соціального захисту громадян України, які проходять військову службу під час особливого періоду» (Закон набирає чинності з 11.06.2015р.).
Так, згідно з документом, за працівниками, які були призвані під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв’язку з прийняттям на військову службу за контрактом, але не більше ніж на строк укладеного контракту зберігаються місце роботи, посада і компенсується із бюджету середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких вони працювали на час призову, незалежно від підпорядкування та форми власності.  А також передбачено вдосконалення порядку надання компенсації з бюджету середнього заробітку для мобілізованих працівників.
Законом також надано відстрочку від призову педагогічним працівникам з повною вищою освітою, основним місцем роботи яких є загальноосвітні навчальні заклади, за умови повного навантаження на займаній посаді - на весь період їх роботи за спеціальністю.

В Україні на один святковий день стало більше.
Мінсоцполітики нагадало, що Законом «Про внесення зміни до статті 73 Кодексу законів про працю України», який набрав чинності з 25.03.2015 р., встановлений неробочий святковий день 14 жовтня - День захисника України.
Обчислення середньої зарплати для оплати часу щорічної відпустки провадиться шляхом ділення сумарного заробітку за останні перед наданням відпустки 12 місяців на відповідну кількість календарних днів року, зменшену на кількість святкових і неробочих днів, встановлених законодавством. Отриманий результат множиться на число календарних днів відпустки.
Тобто з моменту, коли 14 жовтня буде входити в розрахунковий період при обчисленні середньої заробітної плати для оплати часу щорічної відпустки, його потрібно буде виключати з розрахункового періоду як святковий і неробочий день.
Лист від 07.05.2015р. №520/13/84-15.

 

ЗВІТНІСТЬ

Мінфін затвердив нову форму звіту з ЄСВ.
З 1 червня 2015 звіти з ЄСВ за звітний період «травень 2015 року» подаються за новою формою відповідно до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, який затверджений наказом Мінфіну від 14.04.2015р. №435.

Відображення нарахувань ЄСВ із застосуванням правила мінімальної заробітної плати.
Відображення нарахувань ЄСВ із застосуванням «мінзарплатного» правила відбувається наступним чином.
По-перше, у рядках 2.1-2.4 таблиці 1 і їх розшифрованих складових повинна бути фактична сума нарахованого доходу, з якої справляється ЄСВ, тобто в межах максимальної величини, але без доведення до розміру мінзарплати. А ось суми так званої додаткової бази, тобто різниці між мінзарплати та фактичною величиною нарахованих виплат, будуть фігурувати окремо - в нових рядках 2.5.1-2.5.5.
По-друге, суми нарахувань єдиного внеску у разі застосування «мінзарплатного» правила в таблиці 1 також пройдуть окремо:
- Єдиний внесок, нарахований на фактичний розмір доходу, - в показниках рядків 3.1-3.4;
- Внесок, нарахований на додаткову базу, тобто в частині, що припадає на різницю між мінімальною і фактичної базою, - в нових рядках 3.5.1-3.5.5.
Що стосується новацій у заповненні таблиці 6, то якщо досі страхувальники показували тільки утримані суми ЄСВ, то тепер там повинні персоніфікуватися ще й нарахування ЄСВ окремо по кожній застрахованій особі. Такі суми будуть проходити по графі 21 (але окремо нараховані на фактичну базу і окремо - на додаткову). Для відображення утримань послужить графа 20.
Для заповнення графи 10 додали новий код типу нарахувань «13» - сума різниці між розміром мінімальної зарплати і фактично нарахованою зарплатою за звітний місяць (з зарплати/доходу).
Окрім іншого, таблиця 6 доповнено реквізитом «24». Ознака неповного робочого часу (1 - так, 0 - ні). Також з'явилися нові коди категорій застрахованих осіб - «47-49».
За даними сайту ДПІ у Подільському районі м. Києва.

Верховна Рада прийняла Закон від 21 травня 2015 р. №475 «Про внесення змін до деяких законів України щодо відомостей про кінцевий вигодоодержувача (контролері) юридичної особи».
Верховна Рада прийняла Закон від 21 травня 2015 р. №475 «Про внесення змін до деяких законів України щодо відомостей про кінцевий вигодоодержувача (контролері) юридичної особи» (Закон набрав чинності 27.05.2015р.).
Згідно з документом, на 4 місяці подовжуються терміни подання юридичними особами, які були зареєстровані до 25 листопада 2014 року, відомостей про кінцевих бенефіціарів власників (контролерів). На думку авторів, це забезпечить можливість виконання відповідних вимог Закону усіма зареєстрованими юридичними особами.
Також звільнені від обов'язку подання відомостей про кінцевих бенефіціарів власників (контролерів) релігійні організації, державні та комунальні підприємства, юридичні особи, учасниками яких є виключно фізичні особи, якщо кінцеві бенефіціарні власники (контролери) таких юридичних осіб збігаються з їх учасниками (членами).
 


БАНКІВСЬКІ ОПЕРАЦІЇ

Вимога Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов повернення строкових депозитів».
Документом визначено, що клієнти банку матимуть право отримати вклади і нараховані за ним відсотки по строкових банківських договорами по закінченні терміну дії договору.
Нагадаємо, зараз діють правила, за якими, зокрема, фізичні особи - вкладники можуть отримати свій вклад або його частину на першу вимогу. Дострокове повернення вкладу та нарахованих по ньому відсотків можливий виключно в разі, коли це передбачено умовами договору.
Відповідні зміни внесено до статті 1060, 1065 Цивільного кодексу України та статті 13 Закону «Про цінні папери та фондовий ринок».

 

КОНТРОЛЬ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Мінфін затвердив Порядок роботи представників контролюючих органів на акцизних складах, які створюються на території підприємств, де виробляються ПММ.
Дія Порядку поширюється тільки на нафтопродукти, з яких сплачується акцизний податок відповідно до пп. 215.3.4 ПКУ.
Зокрема, під час відвантаження або ввезення ПММ представник контролюючого органу на акцизному складі:
• робить відмітку в ТТН, зареєстрованої в Єдиному реєстрі ТТН на переміщення ПММ, про узгодження відпустки або ввезення шляхом проставляння штампу «Виїзд дозволено» або «В'їзд дозволено» та особистого підпису, вказівки часу виїзду з акцизного складу або ввезення на нього ПММ і показників пробігу транспортного засобу;
• здійснює запис у журналі реєстрації відвантаження або отримання ПММ за затвердженою формою.
Крім того, під час відвантаження представник контролюючого органу перевіряє всі документи, які є підставою для відпуску ПММ.
Транспортування ПММ, відвантажених з акцизного складу підприємства, на якому виробляються ПММ, без ТТН, зареєстрованих в Єдиному реєстрі, з відміткою представника контролюючого органу на акцизному складі забороняється.
Наказ Мінфіну від 10.04.2015р. №416 набув 19.05.2015р. 

 

ІНШЕ

КМУ затвердив в новій редакції Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження та Перелік населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення.
Згідно з розпорядженням КМУ від 05.05.2015 р. №428-р в новій редакції викладено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, і доданий Перелік населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення.
Так, до списку населених пунктів, непідконтрольних української влади, потрапили: міста обласного значення Донецьк, Горлівка, Дебальцеве (крім Світлодарська та Миронівського), Докучаєвськ, Єнакієве, Жданівка, Кіровське, Макіївка, Сніжне, Торез, Харцизьк, Шахтарськ, Ясинувата; Амвросіївський, Старобешівський, Шахтарський райони, а також частково Артемівський, Волноваський, Мар'їнський, Новоазовський, Тельманівський і Ясинуватський райони.
В Луганській - міста обласного значення Луганськ, Алчевськ, Антрацит, Брянка, Кіровськ, Красний Луч, Краснодон, Первомайськ, Ровеньки, Свердловськ, Стаханов, а також Антрацитівський, Краснодонський, Лутугинський, Перевальський, Свердловський і Слов'яносербський райони.
Список населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, включає, зокрема: у Донецькій області - міста обласного значення Авдіївка і Дзержинськ, населені пункти Світлодарськ, Миронівський, Сартана, Талаковка, Ломакін і ряд населених пунктів в Артемівському, Волноваському, Мар'їнському та Ясинуватському районах.

Верховна Рада прийняла за основу законопроект №2004 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо зменшення податкового тиску на платників податків)».
Документом пропонується:
• надати Мінфіну право здійснювати узагальнення податкових консультацій;
• заборонити контролюючим та іншим органам використовувати акт перевірки в якості підстави для висновків щодо взаємовідносин з контрагентами, в тому числі обробляти в інформаційних базах контролюючих органів у разі, якщо податкове повідомлення-рішення не прийнято за результатами складання акта перевірки;
• дозволити контролюючим органам приймати податкові повідомлення-рішення за наявності кримінального провадження;
• уточнити обставини, за яких може бути застосований адміністративний арешт активів;
• тимчасово, до 31 грудня 2016 року, звільнити платників податків від сплати штрафних (фінансових) санкцій, зазначених у податковому повідомленні-рішенні, у разі сплати податкового зобов'язання протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення.
За даними сайту Верховної Ради.
 
Президент підписав Закон від 21.04.2015р. №344-VIII, згідно з яким спрощено процедуру обміну інформацією між банком та органом ДФСУ.
Так, в п. 69.1 ПКУ додана ще одна можливість отримання інформації про постановку платника податків на облік в органах ДФСУ - банк самостійно може отримати таку інформацію з Держреєстру. Однак для цього ще потрібно буде внести зміни в підзаконні нормативні акти згідно з п. 2 розділу ІІ зазначеного Закону - у двомісячний строк. А поки такі зміни не будуть внесені, нові правила працювати не будуть.
Скорочено також термін, протягом якого банк зобов'язаний відправити повідомлення про відкриття або закриття рахунка. Раніше це робилося не пізніше наступного робочого дня з дня відкриття або закриття рахунка, а тепер банк зобов'язаний відправити повідомлення безпосередньо в день відкриття або закриття рахунка (зміни до п. 69.2 ПКУ).
Крім того, документ встановлює принцип «мовчазної згоди»: якщо орган ДФСУ не звернув повідомлення про відмову у взятті рахунку на облік, то такий рахунок вважається прийнятим на облік - на дату отримання банком повідомлення (квитанції) про прийняття органом ДФСУ повідомлення банку про відкриття рахунку. Разом з цим, строк для відповіді ДФСУ (як позитивного, так і негативного) залишився той же - не пізніше наступного робочого дня.
Закон набрав чинності з 14.05.2015р.