на печать

Законодательный вестник за апрель 2015

08.05.2015

 

Зберегти

Законодавчий вісник


ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

ДФCУ розглянула питання щодо звільнення від оподаткування профспілкових організацій як неприбуткових організацій.
Податківці у листі від 31.03.2015р. №6696/6/99-99-19-02-02-15 повідомили, що профспілка, створений відповідно до встановлених вимог, за своїм правовим статусом відноситься до суспільних об'єднань, які мають право скористатися статусом неприбуткової організації.
Профспілкові організації - юридичні особи, які станом на 31.12.2014 р внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій і відповідають умовам, визначеним пп. 133.1.1 Податкового кодексу, продовжують користуватися статусом неприбутковості і не є платниками податку на прибуток.

ДФСУ роз'яснила питання відповідальності за несплату або несвоєчасну сплату «прибуткових» авансових внесків при виплаті дивідендів.
Так, відповідно до Податкового кодексу авансовий внесок, сплачений у зв'язку з нарахуванням/сплатою дивідендів, є невід'ємною частиною податку на прибуток та не може розцінюватися як податок, який справляється при репатріації дивідендів (їх виплаті на користь нерезидентів).
Тому за несплату авансових внесків платники податку на прибуток несуть відповідальність у загальному порядку.
Штрафи застосовуються у таких розмірах:
- Не нарахування, неутримання та/або несплата авансового внеску - 25% суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету;
- Повторне не нарахування, неутримання та/або несплата авансового внеску протягом 1095 днів - 50% суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету;
- Не нарахування, неутримання та/або несплата авансового внеску протягом 1095 днів більше трьох разів - 75% суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.
При цьому після закінчення строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня. 

ДФСУ надала роз’яснення щодо проведення переоцінки об'єктів основних засобів станом на 31.12.2014р. на індекс інфляції за 2014 рік та починаючи з 01.01.2015р. нарахування амортизації на переоцінену вартість.
ДФСУ у листі від 02.03.2015р. №4307/6/99-99-19-02-02-15 роз'яснили деякі особливості нарахування амортизації на індексацію об'єктів основних засобів станом на 31.12.2014р.
Автори листа нагадали, що згідно п. 11 підрозд. 4 розд. XX ПКУ з 1 січня 2015 ОС та нематеріальні активи амортизують виходячи з їх балансової вартості, що склалася станом на 31.12.2014р.
Разом з тим, виходячи з норм ПКУ, що діяли до 1 січня 2015 року, платник податків мав право на проведення щорічної індексації основних засобів і відповідної суми накопиченої амортизації.
Виходячи з цього, фахівці ДФСУ прийшли до висновку, що збільшену за рахунок проведеної індексації (станом на 31.12.2014р.) балансову вартість основних засобів можна надалі амортизувати.

 

ПДВ

ДФСУ відповіла на питання, чи необхідно платнику ПДВ - покупцю коригувати податковий кредит при поверненні продавцю товарів, з моменту придбання яких минуло понад 1095 днів.
Якщо зміна суми компенсації вартості товарів/послуг або повернення товарів відбувається після спливу 1095 днів з періоду, в якому були визначені податкові зобов'язання з ПДВ, платник податку-постачальник і платник податків-покупець не можуть відкоригувати податкові зобов'язання та податковий кредит, визначені 1095 і більше днів тому.
Тому при поверненні покупцем таких товарів операція визнається операцією з постачання, по якій повинні бути нараховані податкові зобов'язання. Така поставка відображається у податковій декларації з ПДВ за звітний (податковий) період, в якому відбулося повернення товарів продавцю. Податкове зобов'язання продавець не зменшує.
У разі подальшого використання таких товарів в оподатковуваних операціях, платник податку - отримувач товарів матиме право на податковий кредит.

ДФСУ у своєму листі повідомила, що платник податку, який поставляє електроенергію, не повинен складати окремі податкові накладні на кожне надходження коштів за електроенергію.
ДФСУ в листі від 23.02.2015р. №3706/6/99-99-19-03-02-15 повідомила, що платник податку, який поставляє електроенергію, не повинен складати окремі податкові накладні на кожне надходження коштів за електроенергію.
Так, наприклад, у випадку надходження на поточний рахунок постачальника електроенергії - платника ПДВ коштів від споживача в рахунок оплати за електроенергію 5-го, 7-го і 10-го числа місяця, такий платник податків становить одну податкову накладну 10-го числа, в якій враховуються всі суми коштів, отримані 5-го, 7-го і 10-го числа такого місяця.
При цьому в графі 2 податкової накладної «Дата Виникнення податкового зобов'язання (постачання (оплати))» вказується дата виписки податкової накладної, тобто 10-е число звітного місяця.
В останній день місяця платник податку складає податкову накладну, у якій враховує суму коштів, що надійшли в рахунок оплати за електроенергію на поточний рахунок протягом третьої декади місяця, і додатково враховує остаточний розрахунок із споживачами електричної енергії з урахуванням поставленої електричної енергії та отриманих коштів протягом усього місяці.
Якщо у місяці 31 (28) календарний день, то за третю декаду місяця податкова накладна складається 31-го (28-го) числа такого місяця. У цій податковій накладній платник податків враховує суму коштів, що надійшли в рахунок оплати за електричну енергію на поточний рахунок протягом третьої декади місяця (за 11 (8) календарних днів), та додатково враховує остаточний розрахунок із споживачами електричної енергії з урахуванням поставленої електричної енергії та отриманих коштів протягом усього місяця. Окрема податкова накладна за третю декаду місяця, в якому 31 календарний день, 30-го числа такого місяця не складається.

ДФСУ відповіла на питання, як виправити помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної, не пов'язані з помилкою в полі «ІПН покупця».
Податківці роз'яснили, що в разі помилки в реквізитах податкової накладної платник податків на дату виявлення такої помилки має право скласти розрахунок коригування до податкової накладної, в якому все правильно заповнені реквізити податкової накладної повторюються, а реквізит, в якому допущена помилка, заповнюється без помилок. У цьому випадку графи з 1 по 13 розрахунку коригування не заповнюються (залишаються порожніми).
Помилка, допущена в номері або даті податкової накладної, не може бути виправлена шляхом подання розрахунку коригування.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів (послуг) до податкової накладної, яка видана покупцеві, підлягає реєстрації в ЄРПН постачальником товарів/послуг, якщо коригування кількісних і вартісних показників в результаті не змінюють суму компенсації.
Розрахунки коригування, складені до всіх податкових накладних, виписаних до 1 лютого 2015 року, а також розрахунки коригування до податкових накладних, які не видаються покупцеві - платнику ПДВ (за наявності законодавчих підстав), підлягають реєстрації в ЄРПН постачальником.
Кабмін постановою від 25.03.2015р. №136 продовжив дію переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, звільняються від оподаткування ПДВ.
Кабмін постановою від 25.03.2015р. №136 продовжив дію переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, звільняються від обкладення ПДВ, затверджених постановою №15, яке діяло до 1 січня 2015 року.
Нагадаємо, до 1 січня 2017 діє звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються Кабміном. Відповідна норма передбачена Законом від 28.12.2014р. №71-VIII.
Звертаємо увагу, що фахівці ДФСУ дотримуються позиції, що до затвердження Кабміном нових переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів або до продовження дії попередніх, оподаткування операцій з поставки таких відходів здійснюється за ставкою 20%. Про це податківці повідомляли в листі від 19.01.2015р. №1403/7/99-99-19-03-01-17.
Постанова №136 набрала чинності з 31 березня 2015 року. Отже, згідно незмінно фіскальної логіці ДФСУ, з 1 січня по 30 березня 2015 операції з поставки брухту чорних і кольорових металів обкладаються ПДВ за ставкою 20%, а з 31 березня - діє ПДВ-пільга на брухт.

ДФСУ у своєму листі роз’яснила щодо критерії для отримання автоматичного бюджетного відшкодування з ПДВ.
При розрахунку показника залишкової балансової вартості необоротних активів, який є одним з критеріїв для отримання платником автоматичного бюджетного відшкодування з ПДВ, повинні бути враховані відповідні показники розділу 1 Балансу «Необоротні активи», у тому числі з урахуванням вартості незавершених капітальних інвестицій.
Разом з тим, при визначенні права на отримання автоматичного бюджетного відшкодування повинні бути враховані наступні вимоги:
- Платник ПДВ здійснює операції, до яких застосовується нульова ставка (питома вага яких протягом попередніх 12 послідовних звітних періодів сукупно становить не менше 40% загального обсягу поставок);
- Або платник ПДВ здійснює інвестиції в необоротні активи в розмірах не менше 3 мільйонів гривень протягом останніх 12 календарних місяців.
Лист ДФСУ від 06.03.2015р. №4684/6/99-99-19-03-02-15.

ДФСУ розглянула питання, як у податковій накладній відображати надбавки та/або знижки, надані продавцем при постачанні товарів/послуг покупцю.
Податківці відповіли наступне:
• у графі 7 податкової накладної вказується ціна поставки одиниці товару/послуги без урахування ПДВ;
• у графах 8, 9, 10, 11 і 12 вказується база оподаткування ПДВ.
Враховуючи, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості, а при здійсненні контрольованих операцій - не нижче звичайних цін, то у випадку, якщо продавцем надається знижка, ціна поставки і база оподаткування зменшуються на суму такої знижки.
Якщо при здійсненні контрольованих операцій звичайна ціна перевищує фактичну, продавець складає дві податкові накладні: одну - на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни поставки, другу - на суму, розраховану виходячи з перевищення звичайної ціни над фактичною.
Якщо продавцем при постачанні товарів/послуг покупцю встановлена надбавка, то така надбавка збільшує ціну поставки і базу оподаткування.
Таким чином, надбавки та/або знижки в окремих рядках податкової накладної не відбиваються, а збільшують або зменшують ціну поставки і базу оподаткування, які вказуються у відповідних графах такої накладної.

ДФСУ відповіла на питання, як у податковій накладній виправити помилку в поле «ІПН покупця», а також в умовному ІПН.
Виправлення помилки, допущеної в полі «ІПН покупця» податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН, здійснюється наступним чином:
1) продавець повинен скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної з урахуванням таких особливостей:
• у заголовній частині вказуються дані із заголовної частини податкової накладної з помилкою (тобто з помилковим ІПН), а в табличній частині зі знаком «-» наводиться обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, які були вказані в податковій накладній;
• у полі «Дата складання» вказується дата складання податкової накладної з неправильним ІПН;
2) такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН платником податку, чий неправильний ІПН був вказаний в графі «ІПН покупця» податкової накладної, до якої складено такий розрахунок;
3) продавець повинен скласти та зареєструвати в ЄРПН другу податкову накладну з урахуванням таких особливостей:
• реквізити заголовної частини вказуються без помилок, тобто в полі «ІПН покупця» вказується правильний ІПН покупця;
• у полі «Дата складання» вказується дата виникнення податкових зобов'язань продавця, тобто дата складання податкової накладної з неправильним ІПН;
• такої податкової накладної присвоюється новий порядковий номер, відмінний від порядкового номера податкової накладної з неправильним ІПН покупця;
• у табличній частині такої податкової накладної відображаються обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, які були вказані в податковій накладній з неправильним ІПН.
Якщо в період з дати складання податкової накладної з неправильним ІПН до дати фактичного складання другий податкової накладної змінилася сума компенсації вартості зазначених у податковій накладній з неправильним ІПН товарів/послуг, то в другій податковій накладній не допускається зазначення показників з урахуванням таких змін.
У такому разі складається розрахунок коригування до другої податкової накладної, в якому відображаються відповідне коригування кількісних і вартісних показників.
Податківці відзначили, що виправлення ІПН покупця можливе тільки у випадку, коли з дати складання податкової накладної з неправильним ІПН покупця не пройшло 180 календарних днів. Тобто розрахунок коригування до податкової накладної з неправильним ІПН покупця і друга податкова накладна може бути зареєстровані не пізніше, ніж через 180 календарних днів з дати їх складання, зазначеної в таких розрахунку коригування та податкової накладної.

ДФСУ відповіла на питання хто з контрагентів повинен зареєструвати в ЄРПН розрахунок коригування.
У ДФСУ запитали, хто з контрагентів (постачальник або покупець) повинен зареєструвати в ЄРПН розрахунок коригування, якщо коригування кількісних і вартісних показників в результаті не змінює суму компенсації вартості товарів/послуг (податкова накладна складена з порушенням порядку її заповнення, змінена номенклатура товарів/послуг ).
Податківці відповіли, що розрахунок коригування, складений постачальником (продавцем) товарів (послуг) до податкової накладної, яка видана їх одержувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в ЄРПН:
• постачальником товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних і вартісних показників в результаті не змінює суму компенсації;
• покупцем товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник направляє складений розрахунок коригування покупцеві. З цією метою постачальник складає в загальному порядку розрахунок коригування, у верхній лівій частині якого робить відповідну позначку «X», і направляє його покупцеві. Накладення ЕЦП посадових осіб постачальника та отримувача на такий розрахунок коригування здійснюється в порядку, визначеному законодавством.
Розрахунки коригування до податкових накладних, складеним до 1 лютого 2015 року, а також до податкових накладних, які не видаються покупцеві - платнику ПДВ (за наявності законодавчих підстав для складання таких розрахунків коригування), підлягають реєстрації в ЄРПН постачальником (продавцем).
Розрахунок коригування до податкової накладної, яка була складена покупцем послуг від нерезидента, місце постачання яких розташоване на митній території України, підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем таких послуг.

ДФСУ надала роз'яснення щодо порядку складання податкової накладної при постачанні самостійно виготовлених товарів.
Податківці оприлюднили ще одну листівку, що стосується ПДВ і самостійно виготовлених товарів. У роз'ясненні від 08.04.2015 р фахівці фіскальної служби розглянули порядок складання податкової накладної при постачанні самостійно виготовлених товарів.
Якщо першою подією є попередня оплата за товар, який ще не виготовлений, то на дату отримання такої передоплати постачальник визначає податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з договірної вартості такого товару і повинен скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН.
Якщо при оприбуткуванні на баланс самостійно виготовленого товару його виробнича собівартість перевищує договірну вартість (з якої були визначені податкові зобов'язання на дату отримання передоплати і, відповідно, складена податкова накладна), то на дату оприбуткування платник податку повинен скласти другу податкову накладну на різницю між виробничою собівартістю і договірною вартістю такого товару.
У податковій накладній, складеній на різницю, в лівій верхній частині робиться відповідна помітка «Х» та зазначається тип причини: 17 - складена на суму перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх поставки. Така податкова накладна підлягає обов'язковій реєстрації в ЄРПН.
Якщо ж першою подією є відвантаження такого товару, і його виробнича собівартість перевищує договірну вартість, то на дату відвантаження платник податків повинен скласти дві податкові накладні:
• одну - виходячи з договірної вартості товару;
• другий - на різницю між виробничою собівартістю та договірною вартістю з типом причини 17 - складена на суму перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх поставки.

 

ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ

ДФСУ відповіла на питання, чи необхідно податковим агентам подавати уточнюючий розрахунок за формою №1ДФ за періоди 2014 з метою відображення військового збору та сум ПДФО з відсотків.
Податківці нагадали, що нова форма доповнено розділом II «Оподаткування процентів та військовий збір». У цьому розділі потрібно відображати загальні суми нарахованих та виплачених доходів у вигляді процентів, виграшів (призів) в лотерею, а також утриманого та перерахованого податку на доходи фізичних осіб.
У рядку «Військовий збір», крім сум нарахованих та виплачених доходів, слід вказати загальну суму нарахованого і перерахованого військового збору. При цьому в податковому розрахунку за ф. №1ДФ у розділі II податкові агенти не будуть вказувати відомості про фізичних осіб, яким нараховані такі доходи.
Фахівці ДФСУ відзначили, що податковим агентам не потрібно подавати уточнюючий розрахунок за формою №1ДФ за періоди 2014 з метою відображення сум військового збору та податку на доходи фізичних осіб з нарахованих та виплачених доходів у вигляді відсотків.

ДФСУ відповіла на питання, яким чином повернути помилково або надміру сплачені суми військового збору, розраховані за договором купівлі-продажу нерухомого майна, який не є об'єктом обкладення ПДФО.
Обов'язковою умовою для повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків до контролюючого органу заяви про таке повернення. Ця заява має бути подана протягом 1095 днів з дати виникнення помилково або надміру сплаченої суми.
Повернення помилково або надміру сплачених сум грошових зобов'язань здійснює Держказначейство на підставі отриманих висновків ДФСУ.
Таким чином, фізична особа може повернути військовий збір, сплачений за договором купівлі-продажу нерухомого майна, що перебуває у власності платника понад три роки, на підставі поданої в ДФСУ заяви.

 

ПРАЦЯ ТА ЗАРОБІТНА ПЛАТА

ДФС надала роз’яснення щодо доходів, отриманих мобілізованими працівниками на термін до закінчення особливого періоду.
Дохід, отриманий мобілізованими працівниками на термін до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, який виплачується роботодавцем за рахунок коштів державного бюджету у вигляді компенсації в межах середнього заробітку, не включається до оподатковуваного доходу такого працівника.
Зазначена норма згідно з Порядком виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом при мобілізації, на особливий період, діє з 17 березня 2015 року.
Оскільки цей Порядок набрав чинності з 17.03.2015 р, то з метою звільнення від обкладення ПДФО, військовим збором компенсаційних виплат з бюджету в межах середнього заробітку співробітників, покликаних на військову службу за призовом при мобілізації, на особливий період, а також не нарахування та неутримання ЄСВ з таких компенсаційних виплат, роботодавці застосовують згаданий Порядок починаючи з березня.
Про це податківці повідомили у роз'ясненні від 02.04.2015р.

Мінсоцполітики повідомило, щодо відміток в табелі обліку використання робочого часу працівникам, які не виходять на роботу у зв'язку з небезпекою для життя і здоров'я.
Мінсоцполітики повідомило, що працівникам, які не виходять на роботу у зв'язку з небезпекою для життя і здоров'я, в табелі обліку використання робочого часу такі неявки доцільно відзначати умовним позначенням «НЗ» - неявки з нез'ясованих причин. Заробітна плата за цей період не нараховується.
Також фахівці відомства відзначили, що в КЗпП наведено вичерпний перелік підстав припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця.
Вони підкреслили, що законодавство про працю не містить норм, відповідно до яких роботодавець має право звільнити за власною ініціативою працівника, який не поінформований в установленому порядку про майбутнє звільнення.
Лист від 02.03.2015р. №51/06/186-15.

 

ЗВІТНІСТЬ

ДФСУ надало роз’яснення щодо зміни звітного періоду з рентної плати та форми звітності.
Оскільки з 1 січня 2015 звітний період з рентної плати складає календарний квартал, а відповідна звітність ще не затверджена, податківці рекомендують платникам рентної плати залежно від об'єкта оподаткування звітувати за формами, затвердженими:
• наказом ДПАУ від 24.12.2010р. №1011;
• наказом ДПАУ від 24.12.2010р. №1018;
• наказом Мінфіну від 17.09.2012р. №1000;
• наказом Мінфіну від 21.12.2012р. №1403;
• наказом Мінфіну від 21.12.2012р. №1404.
Проте форми №1011 і №1018 передбачають базовий податковий (звітний) період - календарний місяць. У зв'язку з цим, до появи нових форм декларацій, податківці рекомендують платникам подати розрахунки за діючими формами №1011, №1018 із зазначенням у рядку 1 «податковий період» цифри «3», що означатиме уявлення розрахунків за I квартал 2015 року зі граничним терміном подання 12.05.2015 р
Граничним терміном сплати і датою проведення нарахування в інтегрованих картках платників (ІКП) для таких розрахунків є 20 травня 2015.
При цьому при заповненні розрахунків платники повинні дотримуватися наступних рекомендацій.
Форма №1018:
- У рядку 2.1 «Нараховано збору Усього за звітний місяць» розділу II необхідно вказувати зобов'язання за звітний квартал;
- В колонці 2.1 «Вид документа (ліцензія або дозвіл)» розділу I вказати ліцензію або дозвіл на радіочастотні ресурси три рази, окремо січень, лютий, березень - у разі дії у відповідному місяці.
Форма №1011:
- У рядку 4 «Податкове зобов'язання за звітний період" розділу II необхідно вказувати зобов'язання за звітний квартал;
- У рядку 3 «об'єкт оподаткування» додатка до розрахунку з рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами і в рядку 6 «об'єкт оподаткування» додатка до розрахунку з рентної плати за транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку території України вказувати об'єкт оподаткування за три місяці I кварталу цього року.
Податківці відзначили, що подані платниками податків, у тому числі в електронному вигляді, розрахунки за формами №1011, №1018 по податковим (звітним) періодам січень-березень 2015 не підлягають розносу в ІКП. Тому що збереглися в ЦБД ІВ «Податковий блок» зазначених розрахунках буде присвоєно статус «Історія подання».
Лист ДФСУ від 27.04.2015р. №15090/7/99-99-15-04-01-17.

Мін'юст затвердив нові форми деяких реєстраційних карток.
Мін'юст затвердив нові форми деяких реєстраційних карток. Зокрема, у новій редакції викладено:
• форма №1 - на проведення держреєстрації юрособи, утвореної шляхом заснування нової юрособи;
• форма №2 - на проведення держреєстрації юрособи, утвореної шляхом реорганізації діючої (діючих) юрособи (юросіб) в результаті злиття, поділу, виділення або перетворення;
• форма №4 - про внесення змін до відомостей про юрособу, які містяться в Єдиному держреєстрі юросіб та фізосіб-підприємців;
• форма №16 - про включення відомостей про юрособу.
Наказ від 10.04.2015р. №529/5 набуде чинності через 5 днів після опублікування. Можлива дата опублікування - 28 квітня. 
 

БАНКІВСЬКІ ОПЕРАЦІЇ

Нацбанк удосконалив вимоги до проведення деяких валютних операцій.
Нацбанк постановою від 09.04.2015р. №222 удосконалив вимоги до проведення деяких валютних операцій, які були введені постановою Правління НБУ від 23.02.2015р. №124 «Про особливості здійснення деяких валютних операцій».
Відтепер вимога щодо обов'язкового використання акредитивної форми розрахунків за імпорт товару за контрактами загальною вартістю понад 500 тис. дол., не поширюється на операції з купівлі деяких життєво необхідних товарів (нафти, бензину, дизпалива, медичних виробів для гемодіалізу та лікування хворих на онкологічні захворювання і т.п.) за прямими контрактами з їх виробниками, а також товарів військового призначення.
Документ набрав чинності з 10 квітня 2015 року.


Нацбанк рекомендував банкам піддавати більш ретельному контролю операції з готівкою.
НБУ розіслав лист, в якому рекомендував банкам піддавати більш ретельному контролю операції з готівкою. Зокрема, регулятор визначив ризиковими операції за наявності таких ознак:
1) регулярне (більше 3 разів на місяць) отримання готівкових коштів з рахунку клієнта, кредиту від нерезидентів як поповнення рахунку та ін., За умови, що отримуються готівкою кошти перевищують 50% від що надійшла безготівковій суми, та/або надходження протягом трьох місяців поспіль перевищують 300 млн. грн. При цьому регулярне отримання коштів має бути хоча б протягом одного місяця у межах періоду, протягом якого здійснювалося зняття готівки;
2) регулярне (більше 3 разів на місяць) надходження грошових коштів (у тому числі з-за кордону) від юросіб і/або фізосіб, включаючи нерезидентів, на користь фізособи, які в подальшому видаються готівкою;
3) регулярне (більше 3 разів на місяць) отримання фізособою готівки у вигляді кредиту від банку, який погашається в той же день або протягом найближчих днів, у тому числі за рахунок коштів, що надходять на рахунок клієнта в безготівковій формі, та/або іншим особою, яка є поручителем.
Лист НБУ від 06.04.2015р. №25-04001/22852.

 

ГОТІВКОВІ РОЗРАХУНКИ

ДФСУ затвердила новий реєстр РРО.
ДФСУ наказом від 27.04.2015р. №302 затвердила новий реєстр РРО.
Нагадаємо, Державний реєстр розрахункових операцій - це перелік моделей РРО та їх модифікацій, які мають підтвердження відповідності чинним державним технічним регламентам і стандартам згідно Закону України «Про підтвердження відповідності», а також відповідають вимогам нормативних актів України і дозволені для використання в сфері, визначеної Законом про РРО.
Реєстр РРО ведеться з метою:
• застосування в Україні РРО, які випускаються серійно, відповідають установленим вимогам та пройшли державну реєстрацію;
• виведення з експлуатації РРО, які не відповідають вимогам нормативних документів.
ДФСУ нагадала про обов’язковість використання РРО при безготівкових розрахунках.
При здійсненні розрахунків за товари (послуги) суб'єкти господарювання зобов'язані застосовувати РРО, у тому числі в разі здійснення безготівкових розрахунків з використанням мережі Інтернет. При цьому розрахункові документи при продажу товарів (послуг) через мережу Інтернет видаються в разі їх безпосереднього надання споживачеві.
У той же час, якщо не визначено місце розрахунків, проведених на підставі рахунку в безготівковій формі за допомогою платіжних карт Visa і MasterCard при наданні інформаційно-консультаційних послуг, отриманні комп'ютерних та інших програм за допомогою мережі Інтернет, РРО не використовується.
Лист ДФСУ від 30.03.2015р. №6556/6/99-99-22-07-03-15.

 

ІНШЕ

ДФСУ відповіла на питання, яка застосовується відповідальність до юрособи за реалізацію не облікованих товарів.
Насамперед податківці нагадали, що суб'єкти господарювання зобов'язані вести облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації та здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку, за винятком продажу товарів особами, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку обсягів реалізованих товарів (наданих послуг).
За реалізацію не облікованих товарів застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів (за цінами реалізації), але не менше десяти НМДГ (170 грн.).
Запровадження в дію антикорупційної програми, комплексу правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції в діяльності юридичної особи.
Відповідно до ст. 62 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014р. №1700-VII, з 26 квітня 2015 року запроваджується в дію антикорупційна програма юридичної особи - комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції в діяльності юридичної особи.
Розробка та впровадження антикорупційної програми і призначення уповноваженого з її реалізації - обов'язок для керівників:
1) державних та комунальних підприємств, а також господарських товариств з державною або комунальною часткою понад 50%, у яких:
- Середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує 50 осіб;
- Обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує 70 млн. грн.;
2) юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі (у т.ч. Попередньої кваліфікації), якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 млн. грн., а робіт - 5 млн. грн.
Разом з тим, у ст. 63 Закону №1700-VII міститься перелік основних положень антикорупційної програми підприємства. Так, вона може містити:
- Сферу застосування і коло осіб, на яких поширюються її положення;
- Вичерпний перелік та опис антикорупційних заходів, стандартів, процедур та порядок їх виконання (застосування), у тому числі порядок проведення періодичної оцінки корупційних ризиків у діяльності юридичної особи;
- Норми професійної етики працівників юридичної особи;
- Права та обов'язки працівників та засновників (учасників) юридичної особи у зв'язку з запобіганням і протидією корупції в діяльності юридичної особи і т.д.

Соцстрах роз’яснив щодо роботи Фонду соціального страхування.
Соцстрах в листі від 09.04.2015р. №2.4-17-705 зазначив, що органи Фонду в рамках своїх повноважень мають право на проведення перевірок. Це пов'язано з тим, що Фонд соціального страхування, який створений з 1 квітня 2015 згідно із Законом №77-VIII, ще не почав виконувати свої функції в повному обсязі.
Як зазначили фахівці Фонду, нормативно-правові та розпорядчі акти Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності діють до затвердження відповідних рішень Фондом.
У разі виявлення порушень, допущених за період до 01.01.2015р., органам Фонду рекомендується при прийнятті рішень вимагати від посадових осіб підприємств, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування шляхом відшкодування Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суми страхових засобів та/або вартості надання соціальних послуг.
У разі виявлення порушень, допущених за період після 01.01.2015р., фінансові санкції, передбачені вимогами Закону №1105, застосовуються в повному обсязі.
Такі роз'яснення засновані на висновках Мінсоцполітики (лист від 30.03.2015р. №4415/0/14-15/18) і Мінекономрозвитку (лист від 19.03.2015р. №4801-8/87/11-03).
Нагадаємо, у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50% такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників накладається штраф у розмірі 10% несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на такі суми і штрафні санкції нараховується пеня в розмірі 0,1%, розрахована за кожний день прострочення платежу.